Op 23 februari en 23 maart 2017 genoten wij van een interessante lezing over het weer voor zeilers in open boten.  Echt een onderwerp voor de leden van de Watersportvereniging Spakenburg!

Beide meteo-avonden werden gegeven door een gepassioneerde liefhebber van het weer en het zeilen in open boten. Deze liefhebber heet Bob van den Hoogen*.

Bob nam ons mee in polaire luchtstromen, de relatieve snellere opwarming van het land dan het water
De convectie die daarbij optreedt, thermiek, het herkennen van windvlagen en wat je met je boot kan doen om optimaal van de windvlagen en de heersende wind te profiteren. Daarnaast heeft Bob nog tal van andere onderwerpen besproken die direct van invloed zijn op het weer voor ons zeilers. Mocht je daar toch meer over willen weten, laat het even weten en we delen de informatie.

Een belangrijk aspect is de twist in het zeil
Dit omdat de windkracht boven in de mast hoger is dan beneden bij de giek. Realiseer je je dat de windsnelheid op de laatste moleculen boven het water nul is, en dat de wind boven in de mast lekker te keer kan gaan zonder wrijving van het aardoppervlak? Dat maakt natuurlijk uit voor de trim van de boot…bij weinig wind een knik in de schoot (giek te loevert), de onderlijkstrekker wat los, zeil niet te strak, leiogen wat naar voren enzo, en bij harde wind het grootzeil juist wat strakker trekken, mast iets naar achteren etc..

*Over de spreker
Na mijn pensionering heb ik vele jaren cursussen meteorologie aan de Universiteit van Utrecht gevolgd, die door Prof. C. Schuurmans werden georganiseerd. Vanaf mijn jeugd heb ik veel op het water gezeten, sinds 1999 zeil ik wedstrijden in de Sharpieklasse en toer ik met een Pampus. Dit verhaal is een combinatie van mijn ervaringen op het water en meteorologie.

Ir. Bob van den Hoogen, Soest,
T :  035 6016707,