Boten & Lessen

Optimisten en Pico’s

Kinderen vanaf 8 jaar lessen in de optimist. De zeilschool heeft 12 eigen optimisten. Voor oudere kinderen (vanaf ongeveer 12 jaar) lessen we in 2-mans zwaardboten. Dit zijn laser pico’s waarvan we er vier in de club hebben.

Lestijden

Er is les op de zondagen in het zomerseizoen van 10:00 tot 12:30 uur.
BELANGRIJK: Het is de bedoeling dat we de starttijd van de les, behalve bij de droge les, ook echt het water op kunnen. Zorg er dus voor dat je ruim (30 minuten) van te voren aanwezig bent om je om te kleden en je boot op te tuigen.

Wat doen de ouders?

De jeugdzeilschool van WSV Spakenburg draait volledig op vrijwilligers. Van de ouders wordt er daarom ook ondersteuning gevraagd. Bekijk de vacatures.

• Ouders nemen koffie en thee en lekkers mee en blijven gedurende de les lekker genieten van de verrichtingen van hun kind/kinderen. Broertjes en zusjes die (nog) niet zeilen spelen lekker aan het strand of op het gras. Alle ouders worden van harte uitgenodigd om lekker te blijven kijken. Graag zelfs, we zijn een vereniging en hechten veel waarde aan de sociale kant van de zeilsport. Heb het gezellig met elkaar. Betrek andere ouders, kijk samen naar je eigen en elkaars kinderen.
  • Een paar keer per seizoen een waldienst meedraaien. Klik hier voor de instructie waldienst
  • De afwas boven in de instructieruimte mag (sorry, moet) ook altijd worden gedaan.
  • Alle hulp bij het sjouwen van bootjes is wordt zeer gewaardeerd.

Kleding en proviand voor tijdens de les

Wat heb je nodig tijdens de zeillessen:

• Een reddings- of een zwemvest. Voor de jongere kinderen (tot en met CWO2) is een reddingsvest verplicht. Oudere kinderen mogen met een zwemvest varen. Een reddingsvest zorgt dat ook een bewusteloos kind met het hoofd boven water blijft drijven. Een zwemvest doet dat niet.
  • Een wetsuit met lange mouwen en lange pijpen. In het begin van het seizoen is varen zonder wetsuit of met een ‘shorty’ echt te koud. Als het warmer is mag, mits met toestemming van de instructeur hier van afgeweken worden.
  • Waterschoenen. Deze zijn nodig omdat er in het water te veel scherpe zaken liggen en ook in de boot heb je meer grip met schoenen aan.
  • Een jasje of een spraytop tegen de wind. Zonder jasje koel je in een natte wetsuit heel snel af.
  • Een zwemshort. Om een wetsuit mooi te houden dragen sommige leerlingen er een zwemshort (zo’n boxermodel) over heen, staat leuk en scheelt slijtage.
  • Een petje of mutsje. Voor als het koud is, maar ook bij felle zon!
  • Zonnebrandcrème. Voor de lessen goed insmeren!
  • Voor brildragers is een brilkoord erg praktisch

In de pauzes

• Eten en drinken. De kinderen zorgen voor hun eigen lunch. Iets lekkers om uit te delen mag ook altijd.
  • Handdoek om even zichzelf tijdens de pauze en na de les af te drogen.
  • Een trui of jas om tijdens de pauze en bij het opruimen aan te trekken over de wetsuit.Na het opruimen:
  • Na het opruimen kan er worden gedoucht. Shampoo, handdoek, borstel en droge kleren zijn dan handig. We mogen de doucheruimtes van de haven gebruiken. Houd het netjes! Wetsuits mogen niet in de doucheruimte!

CWO Watersportpaspoort

Al je CWO diploma’s en vorderingen op een plek, eenvoudig in te zien en altijd up to date, dat is het CWO Watersportpaspoort. CWO ontwikkelde dit systeem omdat er veelvuldig vragen waren naar verloren diploma’s. Ook waren er veel vragen van zeilers of ouders hoe ze thuis inzicht krijgen in de gemaakte vorderingen.

Als je les volgt bij een CWO aangesloten locatie dan worden je vorderingen en diploma’s sinds 2022 online bijgehouden in het CWO Watersportpaspoort. Dat is heel handig omdat je altijd je gegevens kan vinden, delen met een andere zeilschool en diploma’s kan inzien. In 2022 gaat Zeilschool WSV Spakenburg ook gebruik maken van het CWO Watersportpaspoort.

Als je vragen hebt over je account in het CWO Watersportpaspoort neem dan gerust contact met je instructeur.