Activiteiten

Zeilclub De Vrije Vaart bestaat uit enthousiaste zeilers met of zonder een eigen boot. Het zijn ervaren en minder ervaren zeilers, maar vooral mensen die genieten van gezelligheid op het water.

De Vrije Vaart organiseert tal van zeilactiviteiten, waarbij het vaste 'donderdagavondzeilen' voorop staat. Naast de eigen boten van de leden huren we Valken van de jachthaven. Iedere deelnemer kan ervaring opdoen op zowel open zeilboten als kajuitboten. De Vrije Vaart maakt deel uit van de Watersportvereniging Spakenburg.

Donderdagavondzeilen

Het belangrijkste evenement van De Vrije Vaart is het zeilen op de donderdagavonden. We verzamelen om 19.00 uur in Jachthaven Nieuwboer in Spakenburg voor uitleg over het programma van de avond. Na de koffie/thee en de bootindeling varen we uit op het Eemmeer tot het donker wordt, waarna we buiten of in het clubhuis van de zeilschool nog even na borrelen.

De start van het seizoen

Het zeilseizoen begint doorgaans op de derde donderdag in april. We zeilen normaal gesproken alle weken tot in september door, tenzij het weer dit niet toe laat. Veiligheid staat vanzelfsprekend voorop, waarbij het bestuur en de schippers de uiteindelijke beslissing nemen op basis van informatie van Buienradar en Windfinder en natuurlijk eigen observatie.

Instructie

Vanaf 2016 pakken we het trainingsaspect (weer) op. Voor deelnemers die graag willen leren zeilen hebben we een instructieprogramma opgesteld. Dit alles in informele sfeer. Er zijn een aantal ervaren instructeurs aanwezig, zelf ook lid van De Vrije Vaart, die graag hun kennis willen delen.

Workshops

Gedurende het gehele jaar vinden er een aantal interessante en leerzame workshops plaats. Geheel vrijblijvend, ok voor niet-leden. Zo organiseren we een avond over meteorologie, veiligheid en EHBO. Kijk op www.devrijevaart.nl voor de data en onderwerpen.

Mijlenweekend

In juni gaat een deel van onze leden (zeer ervaren zeilers!) een tocht van meerdere dagen maken op IJsselmeer en Waddenzee, startend vanuit Andijk, waarbij sportief zeilen en veel mijlen maken bovenaan staat.

Midzomernachtzeilen en weekeindtochten

Iets later in het seizoen organiseren we een midzomernachtzeiltocht met de boten van onze leden en misschien nog wel weekendtochten naar bijvoorbeeld Amsterdam.

Slotavond

Het eind van het seizoen in begin september, wanneer de avonden te kort worden, wordt traditioneel afgesloten met een eindfeest op het haventerrein, met vuurkorf, bitterballen en sterke verhalen. In september en oktober spreken veel leden onderling nog weekenddagen af waarop zeiltochtjes worden georganiseerd.