Door René Ruepert –

Gelukkig kan ik nu vertellen dat onze mooie club van mooie mensen, door gaat als recreatieve zeilclub voor blije mensen. We hebben dit nu, al weer een paar weken geleden besloten. Het was een mooie avond waarin het oude bestuur goed vertegenwoordigd was. De avond begon met een terugblik op de historie van de Vrije Vaart. Zo’n tien jaar geleden zijn Paul, Michiel, Maurice en Martin samen gaan zitten om iets op te zetten voor de zeiler en zeilster die op zijn of haar gemak regelmatig even wil zeilen. Het idee was om diegenen met een eigen boot te verbinden met hen die geen eigen boot hebben, maar graag meegaan als opstapper…De Vrije Vaart was geboren..

In den beginne was er veel aandacht voor instructie en werden startende zeilers wegwijs gemaakt in allerhande zeilmanouvres. Echter, in de loop der jaren kwam instructie meer en meer op de achtergrond te staan, en voerde de gezelligheid de boventoon.

Nu, na vele jaren, willen we verder bouwen op wat er al staat en willen we alles met alles combineren. Gezelligheid met een grote ‘G’ en een beetje zeilinstructie voor diegenen die dat willen. Dat we ‘gezelligheid’ serieus willen benaderen en willen behouden, komt al tot uitdrukking in het enthousiasme van de leden die samen de Evenementencommissie gaan vormen. Aan hen de taak om allerlei evenementen, welke wij allemaal belangrijk en leuk vinden, door te zetten. Denk hierbij aan de fameuze Nieuwjaarsborrel, het Startweekend, het Mijlenweekend, de viering van de zomer en de traditionele Afsluiting.

‘Lesgeven’ doen we ook dit jaar op een of meerdere Valken… met een jaarprogramma als onderlegger – uit te voeren door ervaren zeilers en zeilsters. Dit wordt leuk! We blijven een recreatieve club en gaan niet voor een officieel certificaat, afgegeven door een of andere instantie, maar een eigen DVV certificaat is toch ook aantrekkelijk?

Geef je nu alvast op voor het nieuwe zeilseizoen! Stuur een berichtje met je naam en je telefoonnummer naar devrijevaart@gmail.com